Europuls – Center for European Expertise

1 din 10 utilizatori TikTok din UE sunt români. Parlamentul European și Comisia Europeană anchetează alegerile prezidențiale din România: TikTok nu are răspunsuri.

Francesca Cristea și Alexandra Cîrjă
Astăzi, în Comisia pentru Piața Internă și Protecția Consumatorilor (IMCO) din Parlamentul European, au fost audiate Caroline Greer, Director pentru politici publice și relația cu guvernele a TikTok și Brie Pegum, Director Global pentru produse, autenticitate și transparență TikTok.

Deși CEO-ul TikTok a fost invitat inițial pentru a da explicații despre modul în care platforma sa a influențat alegerile prezidențiale din România, acesta nu a fost prezent în cadrul audierii.

Main takeaways:
Membrii Parlamentului European acuză securitatea datelor de pe platforma TikTok.
Comisia Europeană confirmă că a deschis o anchetă în ceea ce privește platforma.
TikTok nu oferă răspunsuri clare spunând doar că are politici și evaluări interne.
Membrii comisiei s-au aratăt indignați de lipsa răspunsurilor concrete din partea reprezentanților TikTok.

Discursul inițial al reprezentanților TikTok

”Tiktok este o companie internațională din Singapore. Folosim tehnologii de ultimă generație și care monitorizează modul în care datele pot fi mutate.
Referitor la cazul din România, orice conținut care câștigă popularitate este băgat în așa-zisa coadă a popularității, la un loc cu alte trenduri. Avem informații publice despre modul în care funcționează algoritmul nostru, care răspunde și semnalizează comportamentul utilizatorilor. Deci dacă un utilizator e interesat de politică sau de videoclipuri cu pisici, cu asta îl va hrăni algoritmul. Algoritmul citește mereu comportamentul.”

Caroline Greer, Director pentru politici publice și relația cu guvernele a TikTok

”Cum răspundem autorităților? Suntem în contact cu ele constant, răspundem în timp de 24 ore. Trebuie mereu să facem o evaluare internă în acord cu valorile noastre.
Apreciem feedbackul comisiei și chiar luăm această problemă în serios prin instrumentele pe care le oferă platforma - control parental, taxă pe conținut. De asemenea, calitatea conținutului este foarte informată.”

Brie Pegum, Director Global pentru produse, autenticitate și transparență TikTok

“Toți candidații din România au primit etichetare din partea sistemului nostru. Primul a fost etichetat în septembrie, partidul AUR. În octombrie am realizat o anchetă pentru candidatul independent Mircea Geoană, iar săptămâna trecută pentru rețeaua de suport a lui Călin Georgescu.

Mărimea publicului este diferită de la un candidat la altul. Detectăm conținutul generat de Inteligență Artificială și monitorizăm constant. Încercăm să oferim utilizatorilor context astfel încât să beneficieze de informare adecvată, prin etichetare.

Avem parteneri în România în ceea ce privește monitorizarea alegerilor, de exemplu pe Funky Citizens.”

Virginie Joron (Patriots for Europe, Franța):

“Românilor nu le-a plăcut rezultatul alegerilor așa că au dat vina pe TikTok. V-ați imaginat că nu toată lumea gândește în ideologia europeană? Peste 2 milioane au votat Călin Georgescu. Nu cred că este vina TikTok, pentru că românii au condiții de viață proaste.”

Un alt membru al Comisiei a intervenit:

”În România, de nicăieri, vedem cum crește un curent pro-rus care construiește pe ura față de minorități, influencerii au fost plătiți și li s-a cerut să nu eticheteze conținutul. Nu ai cum să intervii rapid în această situație.

Este o combinație între capitalismul tehnologic și extremism. Trebuie să ne gândim cum combatem extremistul. Cum luptăm împotriva acestor rețele? Cum poți pretinde că susții democrația dacă prin rețeaua ta a crescut extremismul și ura și polarizarea în comunitate? Este foarte clar că nu promovezi ceea ce trebuie în ceea ce privește valorile morale, comportamentul, etc.

Trebuie să prevenim dublul standard pe care îl vedem cu toții. Trebuie să promovăm libera exprimare și în același timp să prevenim manipularea. Deci care este metoda prin care putem promova transparența și imparțialitatea pe rețeaua dvs.?

Ați menționat că aveți o politică internă pe care o alocați fiecărei runde de alegeri. Ne puteți arăta și nouă această politică? Mai mult, ați menționat că faceți evaluări interne, ne puteți arăta și nouă rezultatele pentru România?”

Luis Lazarus (Neafiliat, România):
“Am fost cel care l-a invitat pe Călin Georgescu în podcasturi și alte evenimente. Mesajul său este foarte țintit. Poate problema nu este TikTok, ci ideile sale. TikTok doar a amplificat imaginea pe care unii oameni o au asupra lui. Poate România vrea un alt tip de președinte cu alte tipuri de idei. Realitatea în anul 2024 este că mulți români gândesc așa. La fel s-a întâmplat cu Klaus Iohannis în 2014, doar că pe Facebook.”

Anna Cavazzini, Președinta Comisiei IMCO (Grupul Verzilor, Germania):
“Nu discutăm dacă politicienii ar trebui sau nu să folosească social media. Nu discutăm dacă ne place sau nu rezultatul alegerilor, ci despre respectarea DSA.”

Maria Guzenina (S&D, Finlanda):
“Se întreabă cineva despre audiențele independente? Nu cred că TikTok are așa ceva. Cred că TikTok trebuie să aibă acest mecanism.”

Bart Groothuis (Renew Europe, Olanda):
“Principala problemă este relația dintre guvernul Chinez și companiile chinezești. Nu este vorba de relația formală, ci informală. De ce reprezentanții guvernului Chinez vorbesc despre informare și informații în cazul platformei? Milioane de date sunt în pericol. Cum putem avea încredere în siguranța datelor noastre? De ce credeți că China a ales TikTok ca platformă de informații?”

Arba Kokolari (PPE, Suedia):
“DSA a intrat în vigoare acum un an. TikTok a avut un an la dispoziție sa se ocupe de combaterea dezinformării pe platforma lor.
Ne-ați promis în audierile precedente că veți lucra în politicile interne să stopați dezinformarea și conținutul ilegal de pe platforma dumneavoastră, însă nu ați făcut nimic. Observăm că faceți același greșeli în cazul alegerilor irlandeze. Acolo avem multe rânduri de alegeri anul viitor, deci spuneți-ne ce lecții ați învățat pentru că deja ne-am săturat de promisiunile goale și de regulile pe care le încălcați. Aș vrea să rog Comisia să nu mai aibă atâta răbdare cu TikTok.”

Dan Nica (S&D, România):
“În primul rând, aș vrea să vorbesc în numele cetățenilor români frustrați pentru că TikTok nu respectă deloc prevederile DSA. Cum e posibil ca toți candidații să fie etichetați cu excepția unuia singur? Algoritmii sunt netransparenți. Se întâmplă în Irlanda și se va putea întâmpla în Germania. Nu există publicitate politică pe TikTok? Și totuși iată situația creată. De unde au fost plătiți influencerii care până mai ieri promovau detergent? Nu puteți avea această influență fără să fie luate măsuri. O să vă punem mereu aceleași întrebări până ne veți răspunde.”

Dirk Gotnik (PPE, Olanda):
“Deja ne pierdem răbdarea și deja avem nevoie de răspunsuri concrete. Numai faptul că susțineți că majoritatea conținutului este etichetat și doar unul a scăpat care, prin întâmplare, a luat 2 milioane de voturi și ne aruncați în față că e popular, asta ar trebui să vă pună pe gânduri. Lăsați focul să ardă în lunile de alegeri și apoi veniți cu niște rapoarte care nu reflectă realitatea. Ne-am purtat mereu frumos cu TikTok, dar acum deja suntem la limită și e timpul ca această comisie să pună piciorul în prag.”

Răspunsurile reprezentantelor TikTok:

Caroline Greer, Director pentru politici publice și relația cu guvernele a TikTok:
“Activitatea are loc pe platforma noastră, însă noi nu avem de unde să știm ce se întâmplă în realitate sau pe alte platforme. TikTok susține DSA și răspundem fiecărei consultări. Publicăm fiecare raport necesar, inclusiv raportul de audit. Veți vedea și raportul nostru pentru riscuri. Toate documentele noastre le puteți găsi online. Avem un set de reguli interne pentru moderatorii TikTok dar nu vrem să le publicăm pentru că ar putea ajunge în mâinile unor oameni rău intenționați. Parlamentul European ne-a ghidat pentru campanie în alegerile europarlamentare.
Este clar că anumiți actori pot beneficia de informații care vor prejudicia apoi sistemul TikTok.
În legătură cu România, vom evalua datele pentru că încă campania nu s-a terminat, alegerile nu s-au terminat.

Referitor la datele care ar putea fi preluate de China, cum putem noi avea încredere în voi dacă voi nu aveți încredere în noi? Avem un centru în Dublin și invităm toți experții să vină să ne sprijine.”

Rita Wezenbeek (Director General Adjunct al DG Connect, Comisia Europeană):
“Vreau să fac câteva comentarii: conform legislației DSA, noi monitorizăm implementarea DSA, deci vom trimite câteva noi propuneri. Vă spun ce am făcut până acum: da, să protejăm alegerile libere este important - platformele să fie predictibile și să aibă respect pentru alegeri.
Anumite motoare de căutare trebuie să își schimbe algoritmii. Trebuie să monitorizați riscurile în cazul alegerilor, iar tot voi aveți responsabilitatea de a atenua aceste riscuri.
Monitorizam alegerile împreună cu autoritățile și societatea civilă. În DSA, rolul organizațiilor societății civile este vital. Ele pot trage alarma în cazul în care observă comportament părtinitor al rețelelor sau că ceva nu pare a fi în regulă legat de algoritm.
Totodată, în legătură cu alegerile din România, suntem în legătură cu ANCOM și cu AEP.
Mai mult, am deschis o investigație împotriva TikTok care vizează protecția minorilor.
Toate informațiile care sunt publicate trebuiesc cercetate.
De asemenea, am trimis cereri de informare specifice pentru a înțelege dacă sisteme precum TikTok sau Youtube fac sugestii de conținut (recomandări) pentru utilizatori care alimentează dezinformarea. Ambele cereri au fost înaintate și așteptăm răspuns.

Am avut o masă rotundă săptămâna trecută cu autoritățile din România (ANCOM, CNA, AEP) și cu organizațiile societății civile și am discutat despre ce au făcut platformele ca să răspundă riscului pentru dezinformare și să setăm “canale de escaladare”.

Când vorbim despre dezinformări, canalul de acțiune rapidă a fost instaurat. Acesta permite organizațiilor societății civile să facă sesizări în ceea ce privește dezinformările. Acest mecanism a fost activat mai ales pentru alegerile parlamentare în România și se pare ca a funcționat. A fost important să subliniem faptul că cercetătorii au nevoie de acces la informații.
Avem nevoie de un cadru de propuneri ca să acționăm pentru alegeri și de indicatori clari. Am avut un schimb similar cu META înaintea alegerilor europene, care a avut un sistem extraordinar de monitorizare.

Suntem aici pentru a reglementa. Înțelegem ce face TikTok și ascultăm societatea civilă, deja am lansat investigații și încercăm să găsim soluții rapide pentru a evita acest tip de situații.”

Dezbaterea s-a încheiat, Comisia IMCO a Parlamentului European anunțând că va urma o serie de discuții pentru a putea lua măsurile adecvate. Înțelegem faptul că TikTok nu își asumă răspunderea pentru cele întâmplate.
Update cookies preferences