Ce va trebui să facă noul comisar responsabil de extinderea UE?
de Sara-Iuliana Baroi
Noua Comisie Europeană, sub conducerea președintei Ursula von der Leyen, va continua cu priorități esențiale precum tranziția verde, digitalizarea, economia socială de piață și securitatea globală, având în vedere și consolidarea statului de drept. Procesul de formare a Comisiei include selecția și evaluarea candidaților de către Consiliul European și Parlamentul European, urmată de votul acestora în Parlamentul European și numirea oficială a comisarilor. Portofoliul extinderii câștigă relevanță în acest nou mandat din cauza invaziei Rusiei în Ucraina, care accelerează discuțiile despre integrarea Ucrainei și Moldovei, și revitalizează procesul de aderare al Balcanilor de Vest. Comisarul pentru extindere va trebui să ofere un angajament clar față de extinderea UE, să stabilească termene precise și să abordeze provocările de securitate a UE, care trebuie să rămână un actor și partener credibil în regiune.
Extinderea UE a căpătat un nou avânt după invazia Rusiei în Ucraina, care a accelerat procesul de primire a statutului de țară candidată pentru țări precum Ucraina și Moldova, ambele primind acest statut în 2022 și începând oficial negocierile de aderare. Georgia a obținut același statut în 2023. În Balcanii de Vest, după ani de progres lent, Bosnia și Herțegovina a devenit și ea candidată, alături de Albania, Macedonia de Nord, Muntenegru și Serbia. Kosovo rămâne un potențial candidat, dar încă nerecunoscut ca stat de cinci țări membre UE. Negocierile cu Albania și Macedonia de Nord continuă, iar Muntenegru încearcă acum să-și accelereze procesul de aderare.
Comisia Europeană a lansat un plan de dezvoltare pentru Balcanii de Vest, concentrat pe integrarea economică și reforme, însă influența UE în regiune a scăzut, în timp ce Rusia și China au câștigat teren.
Viitorul comisar va întâmpina numeroase provocări în promovarea reformelor interne ale țărilor candidate. Ucraina face reforme, în timp ce gestionează un război devastator, iar Moldova, Georgia și Armenia sunt vulnerabile la influența Rusiei prin dezinformare și practicile corupte încă prezente în sistem. În Balcanii de Vest, progresul a fost lent, dezamăgirea publicului față de UE a crescut, iar disputele bilaterale au subminat reformele necesare. La nivelul UE, procesul de extindere a fost incoerent, afectat de interese politice și temeri privind impactul bugetar și instituțional, ceea ce riscă să descurajeze unele țări candidate.
Astfel, viitorul comisar pentru extindere al UE va trebui să realizeze o serie de măsuri pentru ca extinderea UE să nu rămână doar vorbe frumoase fără finalitate pentru țări care își spun speranța în acest acces la dezvoltare și progres.
Restaurarea puterii transformative a procesului de aderare - pentru ca procesul de aderare să își recâștige eficiența, UE trebuie să rămână consecventă și să recompenseze progresul țărilor pe baza meritelor. Este crucial să stabilească condiții clare și să sprijine sau să “pedepsească” statele în funcție de respectarea lor. Această abordare poate descuraja stagnarea și impulsiona reformele necesare.
Stabilirea unui termen indicativ pentru aderare - un calendar pentru viitoarea extindere ar putea stimula concurența pozitivă între țările candidate. Totuși, această dată nu trebuie să fie garantată, pentru a evita riscul ca opoziția din partea unui stat membru să afecteze procesul, ceea ce ar putea duce la dezamăgirea țărilor candidate și la scăderea sentimentului pro-european.
Tratament bazat pe merite pentru toate țările candidate - progresul Ucrainei și Moldovei nu trebuie să afecteze în vreun fel parcursul Balcanilor de Vest. Fiecare țară trebuie să progreseze în funcție de pregătirea și meritele sale, fără favoritisme.
Îmbunătățirea specificității condițiilor - pentru a asigura respectarea guvernării democratice și a statului de drept, condițiile de aderare ar trebui să fie mai clare și mai detaliate. Reformele necesare trebuie să includă independența justiției și libertatea presei.
Simplificarea procesului de negociere - procesul de extindere are prea multe elemente de veto. Adică destinul unui stat candidat poate fi influențat de un singur stat membru UE. Această practică de vot ar trebui redusă la deciziile majore, precum începerea și finalizarea negocierilor. Deciziile tehnice nu ar trebui să fie blocate pentru motive care nu sunt legate de aderare, iar statele care se opun trebuie să își justifice deschis poziția.
Susținerea soluționării disputelor în Balcanii de Vest - un mecanism funcțional pentru soluționarea disputelor bilaterale în Balcanii de Vest este esențial pentru credibilitatea procesului de extindere, iar UE trebuie să joace un rol activ în normalizarea relațiilor dintre Serbia și Kosovo.
Promovarea integrării progresive - pentru a aduce beneficii directe cetățenilor, țările candidate ar trebui să fie incluse progresiv în politicile și fondurile UE, pe măsură ce îndeplinesc condițiile. De exemplu, extinderea planului de creștere economică pentru Balcanii de Vest și certificarea rapidă a produselor organice din Moldova și Ucraina ar contribui la această integrare treptată.
Integrarea în politicile energetice europene - UE ar trebui să includă țările candidate în politica sa energetică, extinzând Pactul Verde European și investind în infrastructura energetică. Această integrare va asigura independența energetică și stabilitatea în regiune.
Comunicarea clară a cerințelor de aderare - este esențial ca cerințele UE privind reformele cerute să fie explicate clar și pe larg, astfel încât cetățenii să poată înțelege ce se urmărește, să tragă la răspundere guvernele lor și să fie prevenită dezinformarea, propaganda și acuzarea în mod eronat a Uniunii Europene.
Integrarea țărilor candidate în Semestrul European - țările candidate ar trebui să fie incluse în procesul de monitorizare economică și socială a UE, pentru a accelera integrarea și a asigura conformitatea cu standardele europene înainte de aderare.
Planificarea reconstrucției Ucrainei sincronizată cu procesul de aderare - fondurile UE dedicate reconstrucției Ucrainei ar trebui gestionate împreună cu alți donatori și integrate în procesul de aderare, pentru a maximiza impactul și a sprijini dezvoltarea democratică, socială și economică.
Pe scurt, stimate viitor comisar responsabil de extinderea UE, ține minte să:
*mai multe informații sunt disponibile în cartea lansată de institutul Bruegel: Unite, defend, grow: Memos to the European Union leadership 2024-2029
Extinderea UE a căpătat un nou avânt după invazia Rusiei în Ucraina, care a accelerat procesul de primire a statutului de țară candidată pentru țări precum Ucraina și Moldova, ambele primind acest statut în 2022 și începând oficial negocierile de aderare. Georgia a obținut același statut în 2023. În Balcanii de Vest, după ani de progres lent, Bosnia și Herțegovina a devenit și ea candidată, alături de Albania, Macedonia de Nord, Muntenegru și Serbia. Kosovo rămâne un potențial candidat, dar încă nerecunoscut ca stat de cinci țări membre UE. Negocierile cu Albania și Macedonia de Nord continuă, iar Muntenegru încearcă acum să-și accelereze procesul de aderare.
Comisia Europeană a lansat un plan de dezvoltare pentru Balcanii de Vest, concentrat pe integrarea economică și reforme, însă influența UE în regiune a scăzut, în timp ce Rusia și China au câștigat teren.
Viitorul comisar va întâmpina numeroase provocări în promovarea reformelor interne ale țărilor candidate. Ucraina face reforme, în timp ce gestionează un război devastator, iar Moldova, Georgia și Armenia sunt vulnerabile la influența Rusiei prin dezinformare și practicile corupte încă prezente în sistem. În Balcanii de Vest, progresul a fost lent, dezamăgirea publicului față de UE a crescut, iar disputele bilaterale au subminat reformele necesare. La nivelul UE, procesul de extindere a fost incoerent, afectat de interese politice și temeri privind impactul bugetar și instituțional, ceea ce riscă să descurajeze unele țări candidate.
Astfel, viitorul comisar pentru extindere al UE va trebui să realizeze o serie de măsuri pentru ca extinderea UE să nu rămână doar vorbe frumoase fără finalitate pentru țări care își spun speranța în acest acces la dezvoltare și progres.
Restaurarea puterii transformative a procesului de aderare - pentru ca procesul de aderare să își recâștige eficiența, UE trebuie să rămână consecventă și să recompenseze progresul țărilor pe baza meritelor. Este crucial să stabilească condiții clare și să sprijine sau să “pedepsească” statele în funcție de respectarea lor. Această abordare poate descuraja stagnarea și impulsiona reformele necesare.
Stabilirea unui termen indicativ pentru aderare - un calendar pentru viitoarea extindere ar putea stimula concurența pozitivă între țările candidate. Totuși, această dată nu trebuie să fie garantată, pentru a evita riscul ca opoziția din partea unui stat membru să afecteze procesul, ceea ce ar putea duce la dezamăgirea țărilor candidate și la scăderea sentimentului pro-european.
Tratament bazat pe merite pentru toate țările candidate - progresul Ucrainei și Moldovei nu trebuie să afecteze în vreun fel parcursul Balcanilor de Vest. Fiecare țară trebuie să progreseze în funcție de pregătirea și meritele sale, fără favoritisme.
Îmbunătățirea specificității condițiilor - pentru a asigura respectarea guvernării democratice și a statului de drept, condițiile de aderare ar trebui să fie mai clare și mai detaliate. Reformele necesare trebuie să includă independența justiției și libertatea presei.
Simplificarea procesului de negociere - procesul de extindere are prea multe elemente de veto. Adică destinul unui stat candidat poate fi influențat de un singur stat membru UE. Această practică de vot ar trebui redusă la deciziile majore, precum începerea și finalizarea negocierilor. Deciziile tehnice nu ar trebui să fie blocate pentru motive care nu sunt legate de aderare, iar statele care se opun trebuie să își justifice deschis poziția.
Susținerea soluționării disputelor în Balcanii de Vest - un mecanism funcțional pentru soluționarea disputelor bilaterale în Balcanii de Vest este esențial pentru credibilitatea procesului de extindere, iar UE trebuie să joace un rol activ în normalizarea relațiilor dintre Serbia și Kosovo.
Promovarea integrării progresive - pentru a aduce beneficii directe cetățenilor, țările candidate ar trebui să fie incluse progresiv în politicile și fondurile UE, pe măsură ce îndeplinesc condițiile. De exemplu, extinderea planului de creștere economică pentru Balcanii de Vest și certificarea rapidă a produselor organice din Moldova și Ucraina ar contribui la această integrare treptată.
Integrarea în politicile energetice europene - UE ar trebui să includă țările candidate în politica sa energetică, extinzând Pactul Verde European și investind în infrastructura energetică. Această integrare va asigura independența energetică și stabilitatea în regiune.
Comunicarea clară a cerințelor de aderare - este esențial ca cerințele UE privind reformele cerute să fie explicate clar și pe larg, astfel încât cetățenii să poată înțelege ce se urmărește, să tragă la răspundere guvernele lor și să fie prevenită dezinformarea, propaganda și acuzarea în mod eronat a Uniunii Europene.
Integrarea țărilor candidate în Semestrul European - țările candidate ar trebui să fie incluse în procesul de monitorizare economică și socială a UE, pentru a accelera integrarea și a asigura conformitatea cu standardele europene înainte de aderare.
Planificarea reconstrucției Ucrainei sincronizată cu procesul de aderare - fondurile UE dedicate reconstrucției Ucrainei ar trebui gestionate împreună cu alți donatori și integrate în procesul de aderare, pentru a maximiza impactul și a sprijini dezvoltarea democratică, socială și economică.
Pe scurt, stimate viitor comisar responsabil de extinderea UE, ține minte să:
- Redai procesului de aderare importanța sa concretă pentru cetățeni
- Stabilești un termen indicativ pentru următoarea extindere a UE
- Tratezi toate țările candidate în mod meritocratic
- Îmbunătățești specificitatea condițiilor de aderare
- Simplifici procesul de negociere și să elimini veto-ul problematic
- Susții soluționarea disputelor în Balcanii de Vest
- Promovezi integrarea progresivă a țărilor candidate în politicile UE
- Integrezi țările candidate în politicile energetice europene
- Comunici clar cerințele pentru aderare
- Integrezi țările candidate în Semestrul European
- Planifici reconstrucția Ucrainei sincronizată cu procesul de aderare.
*mai multe informații sunt disponibile în cartea lansată de institutul Bruegel: Unite, defend, grow: Memos to the European Union leadership 2024-2029