Europuls – Center for European Expertise

Cooperarea UE-NATO: viziunea Secretarului General al NATO, Mark Rutte

de Alexandra Cîrjă
Vizita lui Mark Rutte, Secretarul General al NATO, în Parlamentul European, a avut loc într-un context geopolitic delicat, marcat de războiul din Ucraina, competiția strategică globală în tensiune odată cu venirea lui Trump la conducerea SUA și intensificarea amenințărilor hibride.
Uniunea Europeană se află într-un moment critic, confruntându-se cu presiuni interne și externe care cer un răspuns coordonat, dar și o reevaluare a propriei capacități de a acționa independent pe scena internațională. În acest peisaj complex, discursul lui Rutte a adus în prim-plan o dilemă fundamentală: cum poate UE să-și întărească autonomia strategică fără a submina relația vitală cu NATO?

Această întrebare devine cu atât mai importantă în contextul preluării președinției Consiliului Uniunii Europene de către Polonia, al cărei program are la bază securitatea și va dicta direcția UE pentru următoarele 6 luni.

Deși există un consens larg asupra obiectivului general de a întări securitatea europeană, modul în care aceste eforturi sunt definite și implementate relevă potențiale puncte de fricțiune între NATO și UE.

Mesajul lui Mark Rutte și abordarea NATO

În viziunea lui Mark Rutte, NATO rămâne piatra de temelie a securității europene, iar încercările Uniunii de a-și dezvolta capacități autonome trebuie să fie coordonate astfel încât să sprijine Alianța, nu să o dubleze.
De asemenea, Rutte a reiterat că sprijinul pentru Ucraina rămâne esențial, iar NATO va continua să coordoneze ajutorul militar și umanitar în acest sens.

Totuși, Rutte a fost rezervat în a comenta detalii privind inițiativa Uniunii Europene care implică investiții în apărarea comună la nivel european, Programul pentru industria europeană de apărare (EDIP), limitându-se să încurajeze măsuri care „să consolideze, nu să divizeze” cooperarea transatlantică.

Propunerea Comisiei Europene, care implică alocarea a 1,5 bilioane de euro în perioada 2025-2027 pentru a stimula achizițiile comune de la companii europene și a încuraja creșterea capacității industriale, rămâne un subiect de dezbatere. Statele membre ale Uniunii nu au ajuns încă la un consens cu privire la cât de mult din acest buget ar trebui rezervat exclusiv companiilor UE.
 
Secretarul General al NATO a avertizat asupra riscului unei astfel de inițiative de a afecta echilibrul alianței: „Într-o perioadă în care Rusia, China, Coreea de Nord și Iran își intensifică cooperarea industrială de apărare la niveluri fără precedent, ar fi un act de autovătămare să ridicăm noi bariere între aliați.”
 
Apelul său la colaborare vine într-un moment în care UE încearcă să-și impună poziția ca un actor global independent, autonom și capabil să-și protejeze cetățenii și interesele, fără a depinde de Statele Unite sau alte puteri externe.

Programul Președinției Poloniei - „Securitate, Europa!”

Abordarea Președinției poloneze este ambițioasă, orientată către consolidarea apărării europene, cu un accent pronunțat pe dezvoltarea capacităților strategice și infrastructurii de apărare. Polonia și-a exprimat clar susținerea pentru creșterea cheltuielilor de apărare ale statelor membre, menținerea acestora la un nivel proporțional cu amenințările actuale și promovarea unei industrii de apărare europene puternice.

Totuși, există unele potențiale puncte de tensiune între aceste ambiții strategice ale UE și eforturile NATO. Un exemplu îl reprezintă inițiativele regionale precum East Shield și Baltic Defence Line, pe care Polonia le menționează ca fiind puncte de infrastructură cheie. Deși binevenite în contextul securității flancului estic, riscă să fie percepute ca o dublare a structurilor NATO deja existente. Alianța desfășoară de ani de zile o prezență extinsă în această regiune, iar eforturile UE de a dezvolta mecanisme paralele ar putea ridica întrebări legate de alocarea resurselor și de coordonarea strategică.

Mai mult, propunerea Poloniei de a sprijini industria europeană de apărare, inclusiv prin programe de finanțare destinate tuturor statelor membre, evidențiază o provocare structurală: în ce măsură acest sprijin poate fi acordat fără a exclude partenerii non-UE, precum Statele Unite și Marea Britanie.

Concluzii

Contextul internațional face ca astfel de dezbateri să fie mai importante ca niciodată. UE trebuie să găsească un echilibru între ambițiile sale strategice și imperativele practice ale colaborării. 

Discursul lui Mark Rutte și poziția Poloniei oferă două perspective diferite, dar complementare, asupra viitorului apărării europene: una care pledează pentru precauție și armonizare cu NATO și alta care îndeamnă la acțiune rapidă și investiții în infrastructura comună.

Cum va naviga UE între aceste viziuni va defini nu doar relația sa cu NATO, ci și capacitatea sa de a deveni un actor global cu adevărat independent.




Update cookies preferences