Provocările noului comisar pentru digitalizare
de Francesca Cristea
Intrăm pe ultima sută de metri pentru a definitiva noua structură a Comisiei Europene: de la cine vor fi noii comisari, ce portofolii vor deține, dar și ce priorități va avea fiecare dintre aceștia. Candidații propuși de fiecare țară vor avea parte de audieri în comisiile Parlamentului European, unde vor trebui să dovedească că sunt pregătiți să dețină acest portofoliu. Unul dintre domeniile de interes este cel al digitalizării care, în mandatul precedent, a reușit prin actul privind Inteligența Artificială (AI Act) să transforme UE în primul continent care reglementează condițiile optime de dezvoltare și folosire a tehnologiei inovatoare.
Uniunea Europeană nu se poate lăuda cu mari companii de tehnologie, ceea ce limitează finanțarea privată pentru cercetare și dezvoltare și accesul pe piață, iar finanțarea guvernamentală nu poate compensa complet acest decalaj. În schimb, UE se concentrează pe reglementarea platformelor digitale mari prin legi precum Actul privind piețele digitale (DMA) și Actul privind serviciile digitale (DSA), pentru a reduce puterea de piață a companiilor din țări terțe și a îmbunătăți concurența. Multe reglementări privind datele, inclusiv Legea privind datele (Data Act), urmăresc să stimuleze concurența, deși regulile suprapuse cresc povara administrativă. Regulamentul general privind protecția datelor personale (GDPR) a fost aplicat mai puțin riguros, încetinind implementarea, în timp ce Legea UE privind inteligența artificială adoptă o abordare precaută în reglementarea IA. În același timp, concurența cu SUA și China influențează competitivitatea UE pe piețele de date și IA.
Portofoliul pentru digitalizare ar trebui să urmărească două obiective principale în acest mandat de 5 ani: reducerea decalajului investițiilor digitale dintre SUA și UE și valorificarea datelor și informațiilor ca factor de producție economic. Reducerea decalajului necesită stimularea piețelor de capital privat și investiții în cercetare și inovare, deoarece fondurile publice nu sunt suficiente. Este esențială investiția în ecosisteme digitale europene, mai ales în contextul dominanței platformelor bazate în SUA. Fragmentarea reglementărilor privind datele impune costuri mari de conformitate, iar GDPR-ul este perceput ca o povară atât pentru firme, cât și pentru cetățeni. În plus, protejarea drepturilor private și a inovației trebuie să fie echilibrată, pentru a permite accesul la date, dar și pentru a menține competitivitatea UE pe piața globală.
Uniunea Europeană nu se poate lăuda cu mari companii de tehnologie, ceea ce limitează finanțarea privată pentru cercetare și dezvoltare și accesul pe piață, iar finanțarea guvernamentală nu poate compensa complet acest decalaj. În schimb, UE se concentrează pe reglementarea platformelor digitale mari prin legi precum Actul privind piețele digitale (DMA) și Actul privind serviciile digitale (DSA), pentru a reduce puterea de piață a companiilor din țări terțe și a îmbunătăți concurența. Multe reglementări privind datele, inclusiv Legea privind datele (Data Act), urmăresc să stimuleze concurența, deși regulile suprapuse cresc povara administrativă. Regulamentul general privind protecția datelor personale (GDPR) a fost aplicat mai puțin riguros, încetinind implementarea, în timp ce Legea UE privind inteligența artificială adoptă o abordare precaută în reglementarea IA. În același timp, concurența cu SUA și China influențează competitivitatea UE pe piețele de date și IA.
Portofoliul pentru digitalizare ar trebui să urmărească două obiective principale în acest mandat de 5 ani: reducerea decalajului investițiilor digitale dintre SUA și UE și valorificarea datelor și informațiilor ca factor de producție economic. Reducerea decalajului necesită stimularea piețelor de capital privat și investiții în cercetare și inovare, deoarece fondurile publice nu sunt suficiente. Este esențială investiția în ecosisteme digitale europene, mai ales în contextul dominanței platformelor bazate în SUA. Fragmentarea reglementărilor privind datele impune costuri mari de conformitate, iar GDPR-ul este perceput ca o povară atât pentru firme, cât și pentru cetățeni. În plus, protejarea drepturilor private și a inovației trebuie să fie echilibrată, pentru a permite accesul la date, dar și pentru a menține competitivitatea UE pe piața globală.
Pentru a reduce decalajul de productivitate față de SUA, UE ar trebui să adopte o abordare puternică pro-inovare în tranziția digitală, fără a neglija măsurile de precauție necesare. Este important ca noile reglementări digitale, precum DMA și AI Act, să fie implementate într-un mod care stimulează inovarea și productivitatea. Trebuie redusă fragmentarea reglementărilor privind datele, iar restricțiile ce diminuează concurența din Data Act ar trebui diminuate. UE ar trebui să stimuleze mai mult crearea de platforme de infrastructură digitală, precum un euro digital sau e-ID, pentru ca digitalizarea să aibă beneficii concrete pentru cetățeni. În plus, ar trebui continuate inițiativele de pooling de date pentru a maximiza valoarea societală a datelor, nu doar valoarea privată.
Pentru a îmbunătăți protecția datelor, tehnologii precum învățarea proceselor de automatizare pot proteja drepturile private și extrage beneficii sociale. De asemenea, ar trebui standardizate notificările GDPR pentru a reduce costurile de tranzacție și pentru a facilita gestionarea consimțământului. Actul privind IA oferă o oportunitate de a rămâne în pas cu tehnologiile de IA emergente, iar liniile de implementare ar trebui să promoveze colaborarea între furnizorii de modele IA și companiile de servicii existente. Este necesară reducerea protecției drepturilor de autor pentru IA generativă, pentru a facilita accesul larg la datele de dezvoltare și pentru a menține concurența în dezvoltarea modelelor IA.
Pe scurt, cele mai importante recomandări pe care le propunem pentru următorul comisar pentru politici digitale ar fi:
- Adoptarea unei abordări pro-inovare în tranziția digitală, cu accent pe stimularea dezvoltării și implementării IA, menținând în același timp măsuri de precauție. Reglementările IA trebuie să faciliteze inovația și să sprijine ecosistemele în creștere, contribuind la reducerea decalajului de productivitate față de SUA.
- Implementarea AI Act și DMA într-un mod care să promoveze inovarea și să reducă fragmentarea reglementărilor. Acest lucru va permite un acces mai facil la datele esențiale pentru antrenarea modelelor IA, eliminând restricțiile anticoncurențiale și facilitând colaborarea în ecosistemele IA, stimulând astfel productivitatea.
- Crearea de platforme de infrastructură digitală la nivelul UE, cum ar fi un euro digital sau e-ID, care pot integra IA pentru a genera efecte benefice. Aceste platforme pot oferi un mediu sigur pentru dezvoltarea și utilizarea IA, evitând monopolizarea și promovând inovația la scară largă.
Astfel, stimate viitor comisar pentru digitalizare, ține minte!
Adoptă o abordare pro-inovare în tranziția digitală, cu accent pe stimularea dezvoltării și implementării IA
Implementează AI Act și DMA într-un mod care să promoveze inovarea și să reducă fragmentarea reglementărilor
Creează platforme de infrastructură digitală la nivelul UE.
*mai multe informații sunt disponibile în cartea lansată de institutul Bruegel: Unite, defend, grow: Memos to the European Union leadership 2024-2029