Concluziile Summitului Consiliului European Apărare, Ucraina, comerț și viitorul UE
de Alexandra Cîrjă

Consiliul European desfășurat la Bruxelles în perioada 26–27 iunie 2025 a marcat o serie de premiere: prima participare a președintelui României, Nicușor Dan, dar și ultimul summit sub președinția poloneză a Consiliului UE, înainte de preluarea acesteia de către Danemarca pe 1 iulie. Reuniunea liderilor europeni a acoperit un spectru amplu de teme strategice: sprijinul pentru Ucraina, securitatea și apărarea europeană, relațiile comerciale tensionate cu Statele Unite, migrația, extinderea UE, și poziționarea UE în fața crizelor internaționale actuale.
Astfel, acestea sunt principalele concluzii ale acestui Consiliu European:
Premierul ungar Viktor Orbán a blocat de asemenea formal începerea negocierilor de aderare a Ucrainei, invocând consultări publice interne. În același timp, poziția Slovaciei, sub conducerea premierului Robert Fico, rămâne una prudentă și critică față de extinderea sancțiunilor, în special în contextul efectelor economice interne.
În lipsa unui consens în UE și în cadrul G7, un nou pachet de sancțiuni este, momentan, blocat.
- Sprijinul pentru Ucraina și opoziția față de sancțiuni
Premierul ungar Viktor Orbán a blocat de asemenea formal începerea negocierilor de aderare a Ucrainei, invocând consultări publice interne. În același timp, poziția Slovaciei, sub conducerea premierului Robert Fico, rămâne una prudentă și critică față de extinderea sancțiunilor, în special în contextul efectelor economice interne.
În lipsa unui consens în UE și în cadrul G7, un nou pachet de sancțiuni este, momentan, blocat.
- Republica Moldova, între reziliență și integrare
UE a apreciat progresele substanțiale ale Moldovei în implementarea reformelor cerute în cadrul procesului de aderare și a încurajat continuarea acestora. În paralel, Uniunea va intensifica sprijinul pentru consolidarea instituțiilor democratice, a securității și a capacității de reziliență a statului moldovean în fața presiunilor externe, inclusiv a campaniilor hibride și de dezinformare orchestrate de Rusia.
- Apărarea europeană: mai multă suveranitate, investiții și coordonare
Statele membre s-au angajat să crească semnificativ cheltuielile pentru apărare și să susțină industria de profil, inclusiv IMM-urile, prin programe precum EDIP și „Omnibus pentru Pregătirea Apărării”.
Un accent special este pus pe creșterea producției și standardizarea în industria europeană de apărare, dezvoltarea de proiecte colaborative prin Agenția Europeană de Apărare și mobilitatea militară rapidă. Apărarea frontierelor UE, în special în est, rămâne o prioritate strategică, în fața amenințărilor din partea Rusiei și Belarusului.
De asemenea, UE își întărește parteneriatele cu țări precum Regatul Unit și Canada, în vederea coordonării în materie de securitate. Consiliul European va reveni asupra progreselor în octombrie 2025, când va fi prezentată o foaie de parcurs pentru pregătirea apărării UE.
- Relațiile comerciale cu SUA și competitivitatea UE
Consiliul European a reafirmat angajamentul față de consolidarea Pieței Unice, eliminarea barierelor rămase în domeniul serviciilor și al bunurilor, precum și sprijinirea start-upurilor și scale-upurilor europene. A fost subliniată importanța unei reglementări mai simple și mai previzibile, iar Comisia este încurajată să continue cu inițiative de simplificare legislativă.
- Orientul Mijlociu și Gaza: presiune diplomatică pe Israel
De asemenea, UE a criticat refuzul Hamas de a elibera ostaticii rămași și a reluat apelul la responsabilitate din partea tuturor actorilor. Irlanda, Spania și Slovenia au cerut măsuri mai ferme față de Israel, iar Consiliul a invitat statele membre să continue discuțiile în iulie privind posibile sancțiuni împotriva coloniștilor extremiști, a entităților care îi sprijină și a Hamas.
În același timp, Consiliul a reafirmat sprijinul pentru o soluție cu două state și și-a declarat disponibilitatea de a contribui la o viitoare conferință internațională pentru pace.
Irlanda, Spania și Slovenia au cerut măsuri mai ferme, iar un posibil mecanism de sancțiuni va fi discutat în iulie 2025.
- Migrația și frontierele externe
Liderii europeni au încurajat accelerarea procedurii de repatriere și au discutat despre stabilirea unei liste comune a țărilor de origine sigure și despre conceptul de țară terță sigură, ca instrumente-cheie pentru gestionarea eficientă a migrației.
De asemenea, Consiliul a atras atenția asupra riscurilor de instrumentalizare a migrației, a traficului de persoane și a necesității alinierii politicilor de vize ale țărilor vecine. În paralel, UE rămâne deschisă sprijinirii unor căi legale și sigure de migrație, în conformitate cu competențele fiecărui stat membru.
- Extinderea UE și Balcanii de Vest
Uniunea va promova o integrare treptată a statelor din Balcanii de Vest încă din timpul negocierilor, încurajând reformele democratice, statul de drept și convergența economică.
- Poziția climatică: Franța și 2035 vs. 2040
Ținta pentru 2035 este parte din contribuțiile naționale asumate voluntar de statele semnatare ale Acordului și are ca scop menținerea încălzirii globale sub 2°C, ideal 1,5°C. Aceasta oferă flexibilitate, dar are valoare de angajament internațional.
În schimb, ținta pentru 2040 propusă de Comisia Europeană presupune o reducere cu 90% a emisiilor nete față de nivelurile din 1990. Este o propunere juridic obligatorie în cadrul Legii europene a climei și marchează etapa intermediară spre neutralitatea climatică a UE în 2050, obiectiv central al Pactului Verde European.
O Uniune în tranziție
Summitul Consiliului European din iunie 2025 s-a desfășurat într-un moment de cotitură pentru Europa: cu o conducere nouă în unele state, o presiune externă tot mai acută, și un viitor economic și geopolitic incert. Dacă preluarea președinției Consiliului UE de către Danemarca promite continuitate în proiectele strategice, este clar că Uniunea va trebui să navigheze cu și mai multă unitate și agilitate în fața provocărilor multiple care o așteaptă.