CTLE: Final Chapter - New Beginnings - Cum 50 de liceeni au învățat să facă diferența în comunitățile lor
de Petru Mihai, Theodora Cristofan și Oana Ene
În perioada 6-9 februarie 2025, 50 de tineri s-au reunit la București pentru a participa la proiectul „Comunitatea Tinerilor Lideri Europeni”, organizat de Europuls - Centrul de Expertiză Europeană. Evenimentul a fost o oportunitate rară pentru aceștia de a învăța direct despre prioritățile Uniunii Europene pentru următorii cinci ani și despre cum pot contribui la procesul decizional european. Timp de patru zile, participanții au avut parte de sesiuni de formare, dezbateri și întâlniri cu experți și decidenți politici, toate menite să le ofere o înțelegere mai profundă a mecanismelor europene.
Proiectul a fost organizat într-un context important, în care noile priorități ale Uniunii Europene pentru perioada 2024-2029 sunt esențiale pentru construirea unui viitor mai sustenabil și democratic. Tinerii au discutat teme precum mobilitatea tinerilor, combaterea dezinformării, procesul decizional al UE și au învățat cum să dezvolte strategii de advocacy. Aceste activități nu doar că le-au extins cunoștințele despre UE, dar le-au oferit și instrumentele necesare pentru a deveni actori activi în comunitățile lor și în viața politică europeană.
Participanții la acest proiect au fost tineri liceeni din județele Teleorman, Vâlcea, Olt, Dolj și Buzău, care, aflați în plină perioadă de formare educațională, și-au dorit să înțeleagă mai profund cum funcționează Uniunea Europeană și cum pot contribui la modelarea viitorului acesteia. Deși sunt în plin proces educațional, aceștia nu au avut posibilitatea de a studia în mod sistematic despre UE în cadrul școlii, din lipsa unui curs dedicat pe această temă. Astfel, tinerii au ales să participe la acest proiect pentru a-și lărgi orizonturile și pentru a învăța direct de la experți și decidenți cum funcționează instituțiile europene și cum își pot aduce aportul în procesul decizional.
„Tinerii nu sunt doar viitorul Europei, ci și prezentul ei. Implicarea lor activă este esențială pentru construirea unei Uniuni mai democratice, sustenabile și incluzive.”
Desfășurarea proiectului
Ziua 1: Sosirea și activitățile de cunoaștere
Proiectul a început cu un moment plin de entuziasm, când participanții din Teleorman, Olt, Dolj și Buzău au ajuns în București și s-au familiarizat cu agenda evenimentului. După sosire, s-au desfășurat activități de ice-breaking, menite să creeze un climat de încredere și deschidere între participanți, astfel încât fiecare să se simtă confortabil să împărtășească idei și experiențe. Acestea a fost urmată de activitatea „Harta Așteptărilor”, în care tinerii au împărtășit ce își doresc să învețe și să experimenteze pe parcursul proiectului. „A fost o seară plăcută și relaxantă, în care am avut ocazia să cunosc participanți din alte județe și să discut despre așteptările noastre”, a spus Roxana, adăugând că această activitate a ajutat la crearea unei atmosfere de încredere.
Ziua 2: Vizita la Parlament și întâlniri cu decidenți
În a doua zi a proiectului, participanții au început dimineața cu un mic dejun copios, înainte de a se îndrepta spre Parlamentul României, călătorind cu metroul, un detaliu ce le-a permis să simtă atmosfera vibrantă a capitalei. Odată ajunși la Parlament, au fost salutați de un ghid, care le-a oferit un tur al Parlamentului, o experiență fascinantă de a vedea locul unde se iau deciziile ce influențează întreaga țară. După tur, tinerii au avut întâlniri cu Ștefan Pălărie, senator și membru al Comisiei pentru Învățământ, Știință și Inovare, și Diana Buzoianu, președinte a Comisiei pentru Mediu din Camera Deputaților. În cadrul discuțiilor, participanții au pus întrebări legate de educație, mediu și problemele cu care se confruntă tinerii în prezent. „Am interacționat cu oameni minunați, deschiși la idei noi și care înțeleg problemele generației noastre,” a spus Maria despre întâlnirea cu parlamentarii, remarcând atmosfera pozitivă și implicarea activă a acestora în discuțiile purtate. O altă participantă a proiectului, Cosmina, afirmă atât că vizita la Parlament, cât și întreg proiectul „a învățat-o să se exprime mai bine, să se facă auzită și să își prezinte un punct de vedere”. După cum menționează chiar participanții, proiectul a avut ca scop nu doar să facă vocea tinerilor auzită, ci și ascultată.
Ziua 3: Traininguri și dezvoltare personală
Ziua de 8 februarie a continuat cu o sesiune de eticheta socială și bune maniere, condusă de trainerul Ileana Zamfir. Participanții au învățat cum să facă o primă impresie pozitivă, cum să aplice principiile etichetei în situații profesionale și sociale și cum să se prezinte corect în fața unui public sau al unui interlocutor important. „Mi-a făcut o mare plăcere să particip la cursul de bune maniere și sunt sigură că îmi va fi de mare folos pe viitor!” a spus o participantă, reflectând asupra importanței acestor lecții pentru dezvoltarea personală. După sesiune, participanții au avut parte de un workshop despre Uniunea Europeană, care le-a clarificat cum funcționează instituțiile europene și cum pot deveni cetățeni activi în cadrul procesului decizional. „Activitatea mea preferată a fost dezbaterea propunerii de scădere a vârstei minime de vot la 16 ani, unde am învățat să dezbat” și „Mi-a fost extrem de util să învăț cum să îmi formez o opinie bine documentată și să o susțin cu argumente” sunt doar câteva dintre afirmațiile participanților cu privire la această zi.
În ultima parte a zilei cu numărul 3, participanții au avut ocazia să își împărtășească ideile pentru viitorul proiectului, să propună teme și să colaboreze în grupuri pentru a crea strategii sustenabile pentru continuarea inițiativei. „Am învățat să mă exprim mai bine și să îmi impun punctul de vedere doar în câteva zile, ceea ce mi se pare minunat, având în vedere că sunt o persoană introvertită,” a afirmat un participant, reflectând asupra transformărilor personale pe care le-a trăit. La final, proiectul s-a încheiat cu o ceremonie de feedback și închidere, în care participanții au fost încurajați să continue să fie implicați activ în comunitățile lor și în proiectele europene. Încheierea proiectului a marcat nu doar o lecție în plus despre UE, dar și un pas important în dezvoltarea tinerilor ca lideri ai schimbării.
Impactul și lecțiile învățate
Proiectul „Comunitatea Tinerilor Lideri Europeni” a avut un impact semnificativ asupra participanților, contribuind atât la dezvoltarea lor personală, cât și profesională. Acesta le-a oferit oportunitatea de a interacționa cu decidenți politici (senatorul Ștefan Pălărie și deputata Diana Buzoianu) și de a înțelege mai bine modul de funcționare al Uniunii Europene. Totodată, participanții și-au dezvoltat și abilități esențiale, prin intermediul sesiunii de eticheta socială și bune maniere.
Tinerii au învățat despre structura instituțiilor, procesul decizional și modul în care cetățenii pot influența politicile publice, înțelegând mai bine Uniunea Europeană. De asemenea, proiectul le-a oferit acestora oportunitatea de a-și îmbunătăți abilitățile de advocacy, învățând cum pot realiza inițiative în comunitatea lor. Participanții au fost implicați în dezbateri și simulări care i-au ajutat să-și îmbunătățească gândirea critică. Un alt aspect valoros a fost sesiunea de etichetă socială și bune maniere, care le-a oferit informații esențiale de la cum să creeze o primă impresie pozitivă pana la cum să comunice eficient în contexte formale.
În cadrul proiectului, participanții au avut ocazia să dezbată subiecte de actualitate care ne afectează atât pe plan național, cât și european. Una dintre cele mai interesante teme discutate a fost scăderea vârstei de vot la 16 ani, care s-a finalizat cu simularea procesului decizional pe acest subiect. O altă temă importantă a fost combaterea dezinformării. Tinerii au învățat despre metodele prin care pot identifica știrile false, dar și sursele de informare credibile. În plus, sustenabilitatea și protecția mediului au fost subiecte de interes, participanții discutând despre politicile ecologice ale Uniunii Europene. Întâlnirile cu decidenți precum Diana Buzoianu, președinta Comisiei pentru Mediu din Camera Deputaților, le-au oferit o perspectivă asupra eforturilor legislative în acest domeniu.
În final, participanții au plecat cu un bagaj de cunoștințe pe care le vor putea aplica în comunitățile lor pentru a contribui la schimbare. Unii participanți au menționat că vor încerca să propună proiecte care să abordeze problemele cu care se confruntă generația lor, precum: educația, protecția mediului sau accesul la oportunități europene. Nu în ultimul rând, proiectul a crescut gradul de apartenență al tinerilor față de Uniunea Europeană.
Concluzii
Proiectul „Comunitatea Tinerilor Europeni” a demonstrat că tinerii sunt nu doar interesați de viitorul Uniunii Europene, ci și dornici să se implice activ în procesul decizional. Prin dezbateri, întâlniri cu decidenți și sesiuni de formare, participanții au dobândit cunoștințe esențiale despre mecanismele europene și despre cum pot aduce schimbări în comunitățile lor. Acest proiect nu se încheie aici – tinerii implicați au propus inițiative locale prin care să continue promovarea valorilor europene și să contribuie la dezvoltarea unor politici mai incluzive.
Mulțumim echipei de organizare, voluntarilor, partenerilor și tuturor participanților care au contribuit la succesul acestui proiect.