Policy brief – Parteneriatul Estic ca prioritate a Președinției Române a Consiliului UE din 2019
În contextul lansării proiectului “Platforma de Sprijin RO2019” de către Europuls și Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile și în urma întâlnirii de lucru din Bruxelles “Aportul românilor din instituțiile europene pentru organizarea președinției Române la Consiliul UE”, Europuls dorește să inițieze o serie de consultări publice cu privire la prioritățile României din poziția de Președinte a Consiliului UE. Primul eveniment de acest fel se intitulează “Politica de vecinătate către Est în contextul RO2019”, în debutul căruia va fi prezentat policy brief-ul Parteneriatul Estic ca prioritate a Președinției Române a Consiliului UE din 2019 pe larg și dezbătut de către invitați și participanți.
Parteneriatul Estic a fost lansat în 2009 de către Comisia Europeană în cadrul Politicii europene de vecinătate şi reprezintă un mijloc de cooperare economic şi social între UE şi Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Ucraina, Republica Moldova şi Belarus. Acest instrument de politică externă UE este cu atât mai important cu cât contextul geopolitic european a suferit transformări importante în ultimul deceniu, în special tensiunile dintre UE și Rusia sondate cu sancțiuni diplomatice și economice prelungite până în iulie 2017. Indiferent dacă țările din Parteneriatul Estic au ca interes aderarea la UE sau nu, reformele trebuie să continue în patru domenii cheie: dezvoltare economică, stat de drept şi bună guvernare, mobilitate şi nu în ultimul rând conectivitate, energie, mediu şi schimbare climatică.
Datorită poziției sale strategice, a favorizării cooperării regionale și a politicii de susținere activă a Republicii Moldova în parcursul european, România este direct interesată de crearea unei zone de stabilitate şi securitate în vecinătatea sa. Președinția Consiliului UE din 2019 este o oportunitate de care România ar putea profita, fiind un moment de promovare a unei politici externe stabile și dinamice a UE. România poate juca un rol activ în promovarea politicilor de reformare a administrației publice, de menținere a statului de drept şi protejarea drepturilor fundamentale. Mai mult decât atât, dacă România și-ar asuma ca prioritate în timpul Președinției stabilitatea și securitatea la frontierele UE, ar avea interesul de a găzdui summitul Parteneriatului Estic din 2019, consolidând astfel interesele geopolitice ale UE și putând da un nou impuls parcursului european pentru Moldova și Ucraina.
Europuls a realizat în acest policy brief o analiză amplă a situației actuale din statele care fac parte din Parteneriatul Estic și propune mai multe recomandări pentru autoritățile române dar și actorii politici și civici, pentru momentul primei Președinții române a Consiliului UE, din ianuarie – iunie 2019.
Datorită poziției sale strategice, a favorizării cooperării regionale și a politicii de susținere activă a Republicii Moldova în parcursul european, România este direct interesată de crearea unei zone de stabilitate şi securitate în vecinătatea sa. Președinția Consiliului UE din 2019 este o oportunitate de care România ar putea profita, fiind un moment de promovare a unei politici externe stabile și dinamice a UE. România poate juca un rol activ în promovarea politicilor de reformare a administrației publice, de menținere a statului de drept şi protejarea drepturilor fundamentale. Mai mult decât atât, dacă România și-ar asuma ca prioritate în timpul Președinției stabilitatea și securitatea la frontierele UE, ar avea interesul de a găzdui summitul Parteneriatului Estic din 2019, consolidând astfel interesele geopolitice ale UE și putând da un nou impuls parcursului european pentru Moldova și Ucraina.
Europuls a realizat în acest policy brief o analiză amplă a situației actuale din statele care fac parte din Parteneriatul Estic și propune mai multe recomandări pentru autoritățile române dar și actorii politici și civici, pentru momentul primei Președinții române a Consiliului UE, din ianuarie – iunie 2019.